Den här kärran köpte jag från en god vän på jobbet, när jag jobbade på Keolis. Det är en mycket sällsynt modell som bara tillverkades sista året för XJ40. Den tillverkades i endast 1525 exemplar. 23 exemplar fick 4 litersmotorn, resten fick 3,2 litersmotorn och 3 exemplar fick LWB (long wheel base karossen). Sen tillverkades det även 324 exemplar av Sovereign Gold, där 46 st fick 3,2 liters motorn och 278 st fick 4 liters motorn och av dessa sistnämnda fick 1 st LWB karossen. Men året innan, d v s 1993 så tillverkades det 1 st Sovereign Gold, denna fick 4 liters motorn. Den här XJ6 Gold modellen (inte Sovereign Gold) kom för att delvis boosta försäljningen av XJ40 och delvis som ett svar på jämförbara modeller hos Mercedes och BMW. Baserad på standardmodellen så fick den fyra options som standard, och samtidigt så skulle den ligga under 30K pund för att konkurrera med tyskarna.
Sovereign Gold bör ha fått några options som bara Daimler normalt hade, och legat betydligt högre i pris än både standard gold och Sovereign. Emblem är bland de saker som är mycket svåra att hitta, jag har återställt goldemblemet så bra jag har kunnat, men tyvärr så hade det oxiderat in till tecknen XJ6 och det kunde jag inte göra nåt åt. men resten av oxiden som hade krypit in under gummilagret på emblemet åtgärdades. Emblemet över Goldemblemet är till min Sovereign. |